V České republice bude zavedena daň pro Facebook a jiné internetové giganty, které každý den navštěvujeme. Daň bude sedmiprocentní a vzejít v platnost by mohla do roku 2020. Dohodla se na tom koalice a Ministerstvo financí vypracuje do konce května návrh. Ročně by do českého státního rozpočtu připadlo odhadem 5 miliard korun. Informaci dnes zveřejnila ČTK.

Daň pro Facebook a spol. podporují Ano a ČSSD.

To byly dvě strany koalice, které se na tomto návrhu dohodly. Daň pro Facebook a jemu podobné hráče, jako je Google a podobně, se bude sedmiprocentní daň odpočítavat z tržeb a nikoliv ze zisku. Dotkne se tak internetových společností, které mají roční obrat větší než 750 miliónů eur. Což je zrhuba 19,2 miliardy korun.

K věci se vyjádřila ministryně financi Alena Schillerová.

„Digitální daň se bude vztahovat na nejvýznamnější globální hráče a reaguje na dosavadní neúspěch jednání o řešení na úrovni EU a pomalý postup v případě globálního řešení v OECD. Diskuze není o tom, zda toto zdanění zavádět, ale od kdy, v jaké podobě a v jaké výši.“

Daň nebude ze zisku, ale z tržby.

Ministerstvo dnes upřesnilo, že se bude jednat o daň z tržby. Nikoliv ze zisku. Každý plátce této daně si určí v České republice svého daňové zástupce. Prostřednictvím tohoto zástupce bude daň České repulice platit. Nebude tedy muset mít zřízenou provozovnu ani sídlo na území našeho státu.

Procenta jsou jediné, co je domluveno.

Místopředseda ČSSD, Roman Onderka, uvedl, že zatím je domluvena část sedm procent ze zisku a je to jediná věc, na které se během jednání zatím pevně domluvili. Připravovaný zákon o digitální dani se bude týkat umísťované reklamy. Počítá se také ale s daní, která se bude týkat prodaných dat o uživatelích.

Model pro celu EU?

O zavedení digitální daně na principu, jak bude vypadat v České republice, se hovoří opravdu dlouhou dobu. Zatím však k žádnému konkrétnímu výsledku nedošlo. Jednotlivé státy si tedy tuto daň zavádí samostnaně tak jako Česká republika. Takovou daň zavádí Francie, kde si odsouhlasili daň ve výši tří procent a týká se tří největších internetových gigantů. Rakousku, které také mělo dříve odsouhlasené tři procenta se rozhodlo pro 5 procent.